zadzwoń
tel.+48 84 663 42 98

ul. Żwirki i Wigury 2
22-600 Tomaszów Lubelski




Złota jesień życia czyli Europejski Dzień Seniora

W dniu 20. Października 2014 roku obchodziliśmy Europejski Dzień Seniora. Celem tego święta jest kształtowanie społecznego postrzegania osób starszych oraz podejmowania wszelkich działań mających na celu zapewnienie im godnego życia. Realizacja tych zadań odbywa się poprzez walkę z wykluczeniem osób w podeszłym wieku, ułatwienie im dostępu do opieki medycznej, a także do pełnego życia kulturalnego i społecznego. Obchody takiego świeta zwiastują też nadchodzące zmiany demograficzne. Dziś na świecie żyje około 600 milionów osób powyżej 60. roku życia. Szacuje się, że w 2050 roku liczba ta wyniesie 2 miliardy. Według prognoz Głównego Urzędu Statystycznego (GUS, 2009) w 2035 roku prawie co drugi Polak będzie dobiegał 50-tki. Z punktu widzenia systemu opieki społecznej największego wsparcia wymagają osoby najstarsze, a liczba osób w wieku 80 lat i więcej do 2035 r. podwoi się. Z uwagi na wydłużenie wieku emerytalnego starsi ludzie będą dłużej aktywni zawodowo, a tym samym będą pełnić jeszcze większą rolę wychowawczą dla młodszych pokoleń. Z tego względu coraz częściej organizowane są rozmaite formy aktywizacji osób w podeszłym wieku: warsztaty, szkolenia, kursy czy koła zainteresowań. Takie formy aktywności pomagają seniorom nie tylko się rozwijać, ale również przeżywać drugą młodość.[1]

Co możesz zrobić, żeby ta druga młodość, rzeczywiście stała się Twoim udziałem?

  1. Zastanów się, co sprawia Ci radość i rób tego więcej – czynności, które lubimy, pomagają rozładować napięcie i zwiększyć poziom zadowolenia z życia!Znajdź swoje hobby i je rozwijaj. Poprawia ono nastrój, podnosi poziom energii, motywuje do dalszego dział Dlatego nie żałuj czasu na ulubioną książkę, majsterkowanie, spacery;
  2. Podejmij aktywność fizyczną. Nawet jedynie półgodzinny codzienny spacer pomaga poprawić kondycję fizyczną, dotlenić organizm, zwiększyć elastyczność stawów i złapać więcej energii na cały dzień. Spacerując wieczorem, dodatkowo pomagasz sobie w spokojnym zasypianiu;Spędzaj czas z wnukami i dziećmi – wspólne zabawy, opowiadanie o swoich życiowych doświadczeniach, historiach z młodości oraz dzielenie się przemyśleniami to najcenniejsze, co możesz dać swoim bliskim;Spotykaj się z przyjaciółmi i zadbaj, żeby spotkania te były stałym punktem Twojego dnia czy tygodnia – kontakt z innymi ludźmi podnosi satysfakcję z życia i stwarza okazję do rozwoju zainteresowań;
  3. Naucz się czegoś nowego – nauka wpływa pozytywnie na funkcjonowanie mózgu oraz daje dużo satysfakcji;
  4. Bądź na bieżąco z wydarzeniami kulturalnymi w Twojej miejscowości – warto przełamać codzienną rutynę i wyjść czasem z domu, by dowiedzieć się czegoś nowego ;
  5. Zapisz się do biblioteki i często z niej korzystaj – czytanie poszerza ilość słownictwa, pomaga kształtować wyobraźnię;
  6. Zapisz się do Klubu Seniora lub na Uniwersytet Trzeciego Wieku – poznaj nowych ludzi i spędź miło czas;
  7. Zapisz się do klubu dyskusyjnego, skorzystaj ze szkoleń i warsztatów dla osób w wieku 50+. Może warto nauczyć się nowego języka, poprawić znajomość obsługi komputera lub nauczyć lepienia garnków – w końcu nie święci garnki lepią!
  8. Rozwiązuj krzyżówki, wykreślanki, sudoku, oglądaj teleturnieje – takie zajęcia poprawiają pamięć i koncentrację;
  9. Staraj się wyszukać przynajmniej trzy pozytywne rzeczy, które spotkały Cię dzisiejszego dnia, aż wejdzie Ci to w nawyk. Taki trening pomoże Ci w dostrzeganiu radości w codziennym ż
  10. Jak powiedział Jan Paweł II, „Starość jest wyzwaniem, na które trzeba umieć odpowiedzieć”. Zastosuj przynajmniej kilka z powyższych pomysłów lub poszukaj własnych, a przekonasz się, że złota jesień życia jest radosna, a nie smutna. Powodzenia!

Joanna Wiśniewska, Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Tomaszowie Lubelskim

[1]          _ Jak myślisz, tak działasz. Wizerunek osoby starszej u przyszłych i aktualnych opiekunów; Anna Izabela Brzezińska, Marta Lazar, Anita Matynia, Agnieszka Werbińska, Małgorzata Wojciechowska, Sylwia Wójcik -Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (praca zbiorowa – MEDI 4/2009; dps.pl)

 Artykuł ukazał się w tygodniku „Echa Roztocza” Nr 43 (101) z dnia 28 października 2014 r.