zadzwoń
tel.+48 84 663 42 98

ul. Żwirki i Wigury 2
22-600 Tomaszów Lubelski




Aktywny odpoczynek a równowaga psychiczna człowieka

Aktywny odpoczynek a równowaga psychiczna człowieka

 

Na przestrzeni ostatnich lat zmienia się podejście społeczeństwa do sposobu spędzania czasu wolnego. Aktywny odpoczynek staje się coraz bardziej popularny zarówno wśród ludzi młodych, jak i starszych. I dobrze! Niezbędny jest on bowiem dla równowagi psychicznej i lepszego radzenia sobie ze stresem. Brak aktywności ruchowej bardzo często jest przyczyną zaburzeń snu, stanów lękowych, czy depresji. Spędzanie wolnego czasu na łonie natury ma zaś uzdrawiające właściwości nie tylko dla naszego ciała, ale też i psychiki. Pływanie, jazda na rowerze, aerobik, bieganie, nordic walking, spacery oraz różnego rodzaju gry zespołowe np. piłka nożna, siatkówka korzystnie wpływają na nasze samopoczucie, obniżają poziom napięcia związanego ze stresem, poprawiają kondycję psychiczną. Poprawiają się również niektóre nasze sprawności umysłowe (takie jak szybkość podejmowania decyzji, planowania i pamięć krótkookresowa), zmniejsza się poczucie niepokoju i poprawia jakość snu. Seniorzy spędzający w sposób aktywny swój czas wolny zmniejszają ryzyko wystąpienia demencji i choroby Alzheimera.

Dzięki aktywności ruchowej zyskujemy równowagę wewnętrzną, która pozwala nam szukać „mądrych kompromisów”, towarzyszy nam pozytywne myślenie, przejawiamy gotowość do działania, widzimy świat z innej perspektywy, „w jasnych barwach”, jesteśmy zadowoleni, uśmiechnięci, osiągamy wewnętrzny spokój, opanowanie, czujemy się pewniejsi siebie, zwiększa się nasze poczucie własnej wartości. Jesteśmy bardziej otwarci, chętni do podejmowania nowych wyzwań i obowiązków, chcemy się rozwijać i pogłębiać swoje relacje z innymi. Zwiększa się również nasze poczucie humoru, jesteśmy bardziej cierpliwi, tolerancyjni, wyrozumiali. To wszystko zaś przekłada się na jakość naszych relacji rodzinnych oraz zawodowych. Aktywność fizyczna pozwala ponadto nabrać chęci i siły do dalszej nauki, pracy oraz odpocząć od codziennych zmartwień. Organizm, który ma wystarczającą ilość ruchu, szybciej się regeneruje i wolniej męczy. Regularna aktywność ruchowa pozwala zmniejszyć nasilenie objawów apatii: senności, zmęczenia, stanów depresyjnych, stresu.

Dopełnieniem aktywnego wypoczynku jest spędzanie go na łonie natury np. w górach, na łące, w lesie, nad rzeką albo jeziorem wśród otaczających nas ptaków i zwierząt. Może warto zastanowić się nad tym, aby nie brać ze sobą telefonu komórkowego, od którego wielu z nas jest uzależnionych. Nie biorąc go ze sobą np. na wycieczkę rodzinną będziemy mogli skupić całą swoją uwagę na otaczającej nas naturze w miejsce zastanawiania się, od kogo przyszedł przed chwilą sms i odpisywania na ich niezliczone ilości. Zamiast prowadzenia rozmów telefonicznych, może warto w takim czasie prowadzić rozmowy na żywo z rodziną czy znajomymi, którzy chcą spędzić ten czas właśnie z nami? Nie bez przyczyny internauci wyszli z inicjatywą, by 15 lipca ustanowić nieformalnym Światowym Dniem Bez Telefonu Komórkowego i rozpowszechniają ideę wyłączania telefonów na 24 godziny. Warto jednak na co dzień zadbać, by aktywność ruchowa, czas dla bliskich i czas dla siebie stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności warunkującym dobre funkcjonowanie na wszystkich płaszczyznach życia.

Barbara Kudlicka

Ośrodek Interwencji Kryzysowej

Artykuł ukazał się w tygodniku „Echa Roztocza” w lipcu 2011 r.